Prof. Dr.

Christina Kauschke

Prof. Dr. Christina Kauschke

Prof. Dr. Christina Kauschke

Die Schwerpunkte meiner Forschung liegen in der Untersuchung des Spracherwerbs im Laufe der kindlichen Entwicklung. Dabei interessieren mich besonders  lexikalische, semantische, morphologische und prosodische Aspekte der Wortverarbeitung und des Worterwerbs. Im Rahmen des SFB untersuchen wir, wie Kinder emotionale Informationen in Wörtern und Gesichtern verarbeiten und wie diese beiden Ausdruckwege für emotionale Zustände zusammenspielen. Ein wichtiges Ziel meiner Arbeit ist die Verbindung zwischen psycholinguistischer und klinischer Forschung und die Übertragung von Forschungsergebnissen in die sprachtherapeutische Praxis.

Kontaktdaten
Philipps Universität Marburg
FB 09 Germanistik und Kunstwissenschaften
Pilgrimstein 16
35037 Marburg
+49 (0)6421 28 24672

+1/0180
E-Mail
Homepage

  • Bahn , D., Vesker , M., García Alanis , J.C. , Schwarzer , G., & Kauschke , C. (2017). Age-dependent positivity bias in children’s perception of emotion terms. Frontiers in Psychology, 8:1268. DOI find paper
  • Bahn, D., Vesker, M., Schwarzer, G., & Kauschke, C. (2017). Perception of valence and arousal in German emotion terms – A comparison between 9-year-old children and adults. Minor revision, in press. DOI find paper
  • Kauschke C., Bahn , D., Vesker , M., & Schwarzer , G. (2017). Die semantische Repräsentation von Emotionsbegriffen bei Kindern im Grundschulalter. Kindheit und Entwicklung, in press. DOI find paper
  • Kauschke, C., van der Beek, B. & Kamp-Becker, I. (2016). Narratives of girls and boys with autism spectrum disorders: Gender differences in narrative competence and Internal State Language. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(3), 840-853. DOI find paper
  • Levy, J. & Kauschke, C (2015). Affective and Internal State Language in High Functioning Autism. In U. M. Lüdtke (ed.) Emotion in Language. Theory-Research-Application. Amsterdam: John Benjamins. 421-444. find paper
  • Ludwig, D., Schwarzer, G., & Kauschke, C. (2016). Positiv oder Negativ? – Verarbeitung von Emotionsbegriffen und Gesichtsausdrücken bei Kindern mit typischem und auffälligem Spracherwerb. Logos, 24 (1). 15-23. find paper
  • Papadopoulos, J., Domahs, F., & Kauschke , C. (2017). The Role of Sensory Perception, Emotionality and Lifeworld in Word Processing: Evidence from Congenital Blindness and Synesthesia. Journal of Psycholinguistic Research, 1-27. DOI find paper
  • Vesker, M., Bahn, D., Dege, F., Kauschke, C., Schwarzer, G. (2018). Vesker, M., Bahn, D., Dege, F., Kauschke, C., Schwarzer, G. (2018) Developmental changes in the categoral processing of positive and negative facial expressions. PLoSOne. 13(8): e0201521. find paper
  • Vesker, M., Bahn, D., Kauschke, C., Tschense, M., Degé, F., & Schwarzer, G. (2018). Auditory Emotion Word Primes Influence Emotional Face Categorization in Children and Adults, but Not Vice Versa. Frontiers in psychology, 9. find paper
  • Vesker, M., Ludwig, D., Degé, F., Kauschke, C., & Schwarzer, G. (2017). Perceiving Arousal and Valence in Facial Expressions: Differences Between Children and Adults. European Journal of Developmental Psychology. DOI find paper

Ältere projektrelevante Veröffentlichungen

  • De Bleser, R. & Kauschke, C. (2003). Acquisition and loss of nouns and verbs: parallel or divergent patterns?. Journal of Neurolinguistics. 16, 213-229.
  • Kauschke, C. (2012). Kindlicher Spracherwerb im Deutschen. Verläufe, Forschungsmethoden, Erklärungsansätze. Berlin: De Gruyter.
  • Kauschke, C. & Hofmeister, C. (2002). Early lexical development in German: a study on vocabulary growth and vocabulary composition during the second and third year of life. Journal of Child Language. 29, 735-757.
  • Kauschke, C. & Stenneken, P. (2008). Differences in noun and verb processing in lexical decision cannot be attributed to word form and morphological complexity alone. Journal of Psycholinguistic Research, 37, 443-452.
  • Kauschke, C. & v. Frankenberg, J. (2008). The differential influence of lexical variables on naming latencies in German – a study on noun and verb picture naming. Journal of Psycholinguistic Research, 37/4. 243-257.
  • Kauschke, C., Lee, H.-W., & Pae, S. (2007). Similarities and variation in noun and verb acquisition – a crosslinguistic study of children learning German, Korean, and Turkish. Language and Cognitive Processes, 22,7. 1-28.
  • Kauschke, C., Nutsch, C., & Schrauf, J. (2012). Verarbeitung von konkreten und abstrakten Wörtern bei Kindern im Schulalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 44(1). 2-11.
  • Kauschke, C., Renner, L., & Domahs, U. (2013). Prosodic constraints on inflected words: An area of difficulty for German-speaking children with specific language impairment?. Clinical Linguistics and Phonetics, published early online doi:10.3109/02699206.2013.798033.
  • Klassert, A., Gagarina, N. & Kauschke, C. (2013). Object and action naming in Russian- and German-speaking monolingual and bilingual children. Bilingualism: Language and Cognition. FirstView article DOI: 10.1017/S1366728913000096.